Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Prvič se jih omenja že okrog 6.st pred našim štetjem, doživeli so mnogo sprememb in izboljšav, danes pa obstajajo v različnih oblikah in s tem ustrezajo potrebam različnih uporabnikov. Kako pa so nastali in se razvijali?

Prvi zametki oblike in zasnove invalidskega vozička, kot ga poznamo danes, segajo daleč v čas pred našim štetjem. Prve zapise o »pohištvu na kolesih« so našli na kamnitih ploščah na Kitajskem, ki so nastale nekje okrog 6. stoletja pred našim štetjem. Približno iz tega časa je tudi grška vaza z upodobitvijo otroške postelje na kolesih.

Kitajska je v 3. stoletju pred našim štetjem že poznala prve stole na kolesih, ki so že služili za transport gibalno oviranih oseb. Šlo pa je bolj za današnjim samokolnicam podobna sredstva, ki so jih uporabljali tudi za prevoz težkih tovorov. Nato pa je minilo več kot 800 let, da so se ti »stoli na kolesih« za prevoz invalidnih oseb začeli upodabljati in sprejemati tudi v kitajski umetnosti.

V Evropi so za transport gibalno oviranih oseb sicer ves čas uporabljali različne pripomočke, a stol na kolesih na evropskih tleh ni obstajal vse do leta 1595, ko ga je prvič izdelal nek španski izumitelj za kralja Filipa II. Stol je bolj spominjal na fotelj, saj je imel udobna naslonjala za roke in noge, ni pa imel nobenega mehanizma za poganjanje. Gibalno ovirani osebi tako nikakor ni omogočal samostojnega manevriranja, temveč so v večini primerov za to morali poskrbeti služabniki.

Leta 1655 je 22-letni nemški urar Stephan Farffler, izdelal prvi voziček na svetu, ki ga je lahko upravljal invalid sam. Ker je bil sam paraplegik, je tudi voziček razvil v to smer – uporabil je stol in nanj namestil velika kolesa zadaj ter enega spredaj in vse skupaj preko zobnikov speljal na višino rok. Čeprav je izdelek bolj spominjal na ročno kolo kot na invalidski voziček, gre za v zgodovini zelo pomemben mejnik v razvoju invalidskih vozičkov, njegova osnova pa je še dandanes (seveda z mnogimi popravki in izboljšavami) uporabljena pri invalidskih kolesih na ročni pogon.

Leta 1783 je John Dawson iz mesta Bath v angliji razvil t.i.. “Bath chair”, ki je od dolgo časa veljal za splošno znani pripomoček invalidnih oseb in se tudi izjemno dobro prodajal. Zadaj je imel dve večji kolesi, spredaj pa eno manjše, nanj pa je bila speljana ročica za zavijanje. Obstajala naj bi tudi različica s štirimi kolesi za stabilnejšo vožnjo. Posebnost je bila zložljiva streha, ki je invalidno osebo lahko ščitila pred dežjem in močnim soncem. Samostojno premikanje brez pomoči druge osebe pa sicer ni bilo mogoče pa tudi udoben ravno ni bil, zato so do druge polovice 19. stoletja naredili več izboljšav. Leta 1869 je bil patentiran model, kje je uporabnik lahko poganjal velika zadnja kolesa, spredaj pa sta bili dve majhni. Nekje med 1867 in 1875 je nekdo dodal napihljive gumijaste pnevmatike, podobne tistim na kolesih, leta 1881 pa še dodatni obroč za lažje poganjanje koles.

Naslednji večji preskok, predvsem v širši rabi invalidskih vozičkov se je zgodil leta 1887, ko so v Atlantic City-ju ponudili izposojo vozičkov težje gibljivim turistom, da bi lahko tudi oni uživali v sprehodu. Kmalu so premožni turisti začeli »izposojati« tudi služabnike, ki so jih “sprehajali” po okolici – kot dokaz dekadentnosti in luksuza, ki si ga doma ne bi mogli privoščiti.

Leta 1933 sta Harry Jennings in njegov gibalno oviran prijatelj Herbert Everest, oba inženirja, izdelala prvi lahek, jeklen in zložljiv invalidski voziček. Oba sta kaj kmalu začutila poslovni potencial in zagnala prvo množično izdelavo invalidskih vozičkov na svetu. Njun t.i. “X-Brace” dizajn je v uporabi še dandanes, dodelani in spremenjeni so le materiali in določene druge spremembe, izboljšave in inovacije.

Razvoj invalidskega vozička torej ni od včeraj in izhaja iz kitajske družbe. Čas je prinesel izboljšave in nove poglede na njegovo rabo. Velik korak v uporabnosti je pripomogel razvoj elektromotorja, ki je poskrbel, da se lahko tudi invalidi s precej zmanjšano močjo zgornjih okončin gibljemo samostojno.

Pri nas si lahko preko ZZZS Naročilnice za medicinski pripomoček izposodite lahek standardni voziček modernega izgleda. Izbirate lahko med različnimi širinami vozička. Voziček je zelo trden in vzdržljiv ter preprost za uporabo.

https://www.bauerfeind.si/kategorija-izdelka/izposoja/standardni-vozicki-izposoja/

viri:
http://mojapot.net/aktualno/prispevki/zgodovina-invalidskega-vozicka
https://en.wikipedia.org/wiki/Wheelchair
https://www.thoughtco.com/history-of-the-wheelchair-1992670
http://www.wheelchairnet.org/WCN_ProdServ/Docs/WCHistory.html